Thailand - Reisschema

Gepubliceerd op 18 maart 2019 om 17:14

Reisschema Thailand

route door Thailand

Samen met mijn zus ben ik in februari naar Thailand geweest, om daar 2,5 week te gaan backpacken. Natuurlijk een hele spannende ervaring aangezien het voor ons allebei de eerste keer was dat we gingen backpacken. Ik moet er wel bij zeggen dat 2,5 week natuurlijk erg kort is als je echt alles van het land wilt zien. Maar toch hebben wij het idee dat we in die 2,5 week aardig wat hebben kunnen zien en hebben kunnen doen. Zo zag onze reis eruit:

Dag 1-3: Bangkok

Dag 1 aankomst in Bangkok. Wij kwamen s'avonds aan na een vlucht van 2 x 6 uur. De eerste vlucht naar Dubai en vanaf Dubai naar Bangkok. Een beetje overrompeld stonden we daar midden in Bangkok, en wat nu? We hadden wel wat tips hier en daar gelezen maar zie deze maar is in de praktijk uit te voeren. Lichtelijk gechoqueerd probeerde we een taxi te regelen. We hadden ons gelukkig van te voren ingelezen over hoe dat in zijn werk gaat, maar toch was het voor ons even zoeken. Als ik 1 ding van mijn reis naar Thailand heb geleerd is het dat je bij twijfel alles moet vragen, dit scheelt je namelijk een hele hoop tijd. Inmiddels was het een paar uur later en hadden we eindelijk (na het gevraagd te hebben) de taxiplaats gevonden. Dus voor jullie hier even een korte uitleg: Je komt aan op de luchthaven van Suvarnabhumi (check dit) dit is op niveau 2, je moet naar niveau 1 hier staan de taxiplaatsen (bordjes public Taxi) Vervolgens ga je, in de rij staan om een ticket in ontvangst te nemen, en hier staat op naar welk taxinummer je moet gaan. (eigenlijk een beetje vergelijkbaar met de lijnbussen in Nederland) Vergeet niet, Meter on please te zeggen. Wij waren ongeveer 20 euro voor 2 personen kwijt, maar dit kan ook afwijken. In ons hotel aangekomen moesten we even bijkomen van wat ons allemaal was overkomen. Je krijgt ook best veel indrukken en Bangkok is zo mega groot. Na een nachtje er over geslapen te hebben waren we weer helemaal happy, We waren bijgekomen van de Jetlag en de spanning begon een beetje te zakken. We waren er echt in Thailand, en ook nog midden in een van werelds grote steden: Bangkok!

Dag 2

Dag 2 begonnen we onze dag met een heerlijk ontbijtje en begonnen we met het verder plannen van onze dagen in Bangkok. We besloten om naar de grootste markt van de wereld te gaan: de Chatuchak markt. We stapte in de taxi en die bracht ons voor 12 euro (2 personen) naar deze markt. Aangekomen bij de markt, stond ik weer met mijn mond vol tanden. Wat een mega grote markt! Op zich kan je overal lekker tussen door lopen, de markt is zowel binnen als buiten en er is genoeg te zien/kopen/eten. Wij zijn hier wel de hele middag geweest. Echt zo indrukwekkend en zeker een aanrader mocht je in Bangkok zijn!  In plaats van de taxi terug te pakken, zagen wij bij toeval dat er een metrostation aan het einde van de straat was. Niet wetende of deze naar onze eindbestemming ging, zijn wij toch gaan kijken. En ja hoor voor ongeveer 2,50 p.p zijn we met de metro terug gegaan. S'avonds zijn we naar Koh San Road geweest, om daar even een drankje te drinken. Onderweg kregen we nog een paar gefrituurde insecten aangeboden, dit hebben wij vriendelijk afgewezen. Je mag ook alleen met ze op de foto, maar dan moet je wel omgerekend 1 euro betalen. Toen ons drankje op was zijn we snel terug naar ons eigen hotel gegaan, want het was ons toch iets te druk.

Dag 3

Dag 3 zijn we met de Co van Kessel fiets tour mee geweest, persoonlijk vond ik dit het leukste wat ik in Bangkok heb gedaan! Met deze fietst tour zie je echt alles van Bangkok. Wij zijn door verschillende marktjes gefietst, door Chinatown, langs tempels (zelfs nog 1 bezocht), smalle straatjes en nog veel meer. Dit was ook gelijk onze laatste dag in Bangkok.

dag 4 nachttrein Bangkok naar Chiang Mai

Vanaf ons hotel zijn we met de tuktuk naar het station gegaan, waar onze nachttrein naar Chiang Mai, vertrok. Op je ticket staat in welke coupe je moet zijn en hoe laat de trein vertrekt. Ik zou wel zeker er een uur van te voren zijn, dan kan je ook nog bij de 7/11 wat avond eten (de bekende tosti) en wat snacks halen, aangezien je een hele poos in de trein zit en etentjes niet de goedkoopste zijn in de trein. Ook zou ik ervoor zorgen dat je het onderste bed reserveert, dit is veel ruimer dan het bovenste bed. De zitplaatsen worden s'avonds omgetoverd (echt zo snel heb ik nog nooit iemand een bed op zien maken) tot bedden en s'ochtends weer tot banken. Tip: doe gelijk de gordijntjes open, want je gelooft je ogen niet! Je rijd echt door de meest prachtige gebieden van Thailand.

dag 4 -7 Chiang Mai

Eigenlijk hebben wij in deze 3 dagen ontzettend veel gedaan in Chiang Mai, hier is ook echt zo veel te doen en te zien. Wij hebben op de dag van aankomst gepland wat we wilden gaan doen. Ook hebben we een tip gekregen over een mooi restaurant namelijk The Faces, hier zijn we dan ook gelijk een kijkje gaan nemen.  En wauw, wat is dit restaurant mooi. Het heeft echt iets sprookjesachtig! Overal waar je kijkt zie je lampjes, beeldjes, fonteinen en zelfs een tuin waar je de lekkerste drankjes kan drinken. (echt geloof me, bestel de ''home made lemonade'') Maar ook het eten in het restaurant is echt heel lekker, het is wel iets duurder dan de gemiddelde prijs in Thailand maar je krijgt hier dan ook een hele mooie ervaring voor terug.

Wij zijn met zonsondergang naar de What Phra That Doi Suthep tempel gegaan. Echt een prachtige tempel waar er zoveel te zien is. Let er wel op dat je schouders en je benen bedekt zijn! Ik had 2 sjaaltjes gekocht en deze omgewikkeld. Om de zonsondergang hier mee te maken is echt iets heel speciaals, en de tijd lijkt hier even stil te staan. Het is er zo rustig en kalm en als je geluk hebt zie je de monniken mediteren, dit is ook een hele bijzondere ervaring. Je kan erheen gaan met de rode songthaews dit is het bekendste vervoersmiddel in Chiang Mai. En ook op de terugweg neem je de Songthaew, dit is ongeveer 10 euro p.p maar iedereen vraagt er weer een andere prijs voor.

Wat ook erg leuk is om te doen is naar de night bazaar te gaan. Hier heb je kraampjes met allerlei spulletjes zoals beeldjes, zonnebrillen, sieraden en ga zo maar door. Wees niet bang om af te dingen dit is normaal om te doen in Thailand. Wij zijn met de Tuktuk hierheen gegaan voor ongeveer 5 euro maar de prijs kan verschillen, het ligt eraan hoe goed je kan afdingen. Dit is wat wij allemaal gedaan hebben in ongeveer 3 dagen tijd. De laatste dag hebben we een scooter gehuurd om de volgende dag naar Pai te vertrekken.

dag 7-8 Pai

762 bochten later op ons gehuurde scootertje waren wij eindelijk aangekomen in Pai, En wat waren we blij. Ik zou dit alleen aanraden als je 1: Als je genoeg scooter ervaring hebt. 2: heeeeel veel geduld hebt (wij zaten 4 uur lang op de scooter) 3: Je niet bang bent om vanaf Chiang Mai door het drukke verkeer te rijden en lang 762 haarspeldbochten. Beschik je niet over deze kwaliteiten, doe het dan vooral niet! En kies ervoor om met het busje te gaan. Wat ik ook eerder zou kiezen aangezien het echt een gevaarlijke rit is om zelf te doen. Ook is dit niet zo heel duur en je bent veel sneller in Pai. Dat gezegd te hebben, is het uitzicht waar je langs rijd echt fenomenaal. (bus of scooter maakt niet uit het is dezelfde route) Ongeveer op de helft kom je een restaurant tegen. Waar je even wat eten of drinken kan gaan halen, en kan genieten van het prachtige uitzicht! Aangekomen in Pai, is het eerste wat je misschien opvalt dat de sfeer hier ''hippie''  en gemoedelijk is.  Wij zijn het stadje in gegaan, waar je s'avonds ook een markt hebt met allemaal leuke spulletjes. Helaas waren wij er maar 1 dag, en ik zou toch willen aanraden om hier minimaal 2/3 dagen te blijven. Er is hier namelijk zoveel te doen en te zien. De dag van vertrek zijn we eerst nog naar ''fluid'' geweest. Dit is een zwembad waar je even lekker kunt ontspannen. Ze hebben er een bar, en heerlijke ''vakantie'' muziek op de achtergrond. Na een paar uur hier geweest te zijn, zijn we weer op de scooter gestapt om terug te rijden naar Chiang Mai.

Dag 8-9 Chiang Mai

Hier waren we om te overnachten, om vervolgens de volgende dag naar het zuiden te vliegen.

Dag 9-8 Koh Samui

Aangekomen op Surat thani (vliegveld in het zuiden van Thailand) besloten we om een bootticket te boeken naar het eiland Koh Samui. Een busrit en een paar uur verder waren we dan eindelijk aangekomen op ons eerste eiland in Thailand. Al snel hadden we door dat dit eiland niet voor ons is weggelegd en besloten we de volgende dag gelijk door te varen naar Koh Tao. Het is een prachtig eiland, maar niet wat wij ervan verwacht hadden. Daarbij liep in ons hotel een grote kakkerlak en was dit de druppel voor ons. De volgende ochtend besloten we dan ook maar om naar het volgende eiland te gaan namelijk Koh Tao. .

Dag 9-12 Koh Tao

Dag 9

Weer een paar uur verder kwamen we aan op Koh Tao, we waren zo blij want dit voelde gelijk goed voor ons. Je stond gelijk midden in het stadje van Koh Tao en kon kiezen uit tal van restaurantjes. Wij hebben daar eerst lekker geluncht bij coconut monkey, en hier hebben ze zulke heerlijke dingen (veel healthy food) Maar dat is niet het enige want ook heb je hier uitzicht op zee!

Dag 10

Hebben wij een scooter gehuurd en zijn we naar het strand Aow leuk gereden. Wat een prachtig strand is dit! Dit was de eerste keer dat we ons compleet ontspannen voelde. Bij de ingang moet je entree betalen maar dit is maar een paar euro. Ook zit er een restaurantje waar je lekker drinken kan halen. Wij hebben hier de hele dag doorgebracht.

Dag 11

Hebben wij een traditionele ''bamboo tattoo'' laten zetten. Natuurlijk hebben we eerst goed uitgezocht waar we dit gingen doen, of het hygiënisch was en wat de beoordelingen waren. Zorg ook echt dat je dit doet want het is natuurlijk wel je huid en je wilt geen infecties en dergelijke oplopen. S'avonds zijn we naar sairee beach geweest, Hier kan je lekker zitten en kijken naar vuurshows met een drankje in je hand. Maar ook zijn er verschillende winkeltjes open en kan je lekker winkelen.

Dag 12

Zijn wij met een longtailboot naar Ko nang yuan gegaan. Op dit prachtige eilandje zijn 3 kleine eilandjes verbonden met een witte zandstrook. Het water is hier kraakhelder en als je van plan was te snorkelen kan je dat hier het beste doen. Tickets naar dit eiland kan je boeken door simpelweg naar de longtailboten te lopen (sairee beach) Daar zul je genoeg mensen tegenkomen die een ticket aan je willen verkopen. Natuurlijk kan je ook bij een toeristenbureau een ticket boeken. Met het ticket wordt je gebracht en opgehaald. Let wel op, want plasticflessen mogen niet mee het eiland op. Je kan op het eiland zelf wel eten en drinken kopen. Aangekomen op het eiland moet je 100 baht (ongeveer 2,70) entree betalen. Wij zijn ook nog naar het viewpoint geweest, dit is ook echt een aanrader als je hier bent (pas wel op want de weg hier naar toe is best wel gevaarlijk) Je moet namelijk klimmen over rotsen heen het laatste stuk.

Dag 13, 14, 15, 16 & 17 Krabi

Dag 13

S' ochtends vroeg vertrokken we om naar de ferry te gaan. Hier moesten we maar liefst 6 uur op de ferry zitten om richting Krabi te gaan.  Aangekomen in de haven moesten we nog ongeveer 2 uur in de bus zitten. Zorg dat je weet waar je verblijft want dit moet je aan de ferry maatschappij doorgeven, zodat ze weten met welke bus je mee moet. We kwamen eind van de middag aan in ons hotel, ongeveer rond 4 uur, wij waren zo moe van de reis dat we even bij moesten komen. Na even gerust te hebben, hebben we een scooter gehuurd om Krabi te verkennen.

Dag 14

Zijn we naar het strand van Krabi geweest, een erg mooi strand maar wel druk met zowel mensen als longtailboten. S'avonds zijn we weer richting het strand gegaan, want je hebt hier gezellige cafeetjes waar je kan gaan zitten en kan genieten van live muziek. Maar ook zijn er leuke winkeltjes waar je leuke souvenirs kan kopen.

Dag 15, 16 & 17

Hebben we eerst lekker ontbeten bij lion and shark. Hier hebben ze lekkere ontbijtjes, shakes en nog veel meer. Daarna zijn we met de longtail boot naar Railay beach gevaren. Aangekomen op het schiereiland, konden we onze ogen niet geloven wat een mooi strand! Dit is precies zoals op de plaatjes die je intypt op google. Als je de boot vanaf krabi- Ao Nang pakt, dan kom je waarschijnlijk aan op het oostelijke strand van Railay. Wij zijn doorgelopen naar het strand Ao nang. Een erg leuke route omdat je onderweg apen kan tegenkomen, maar ook omdat je door een mangrove loopt. Aangekomen op Ao nang, snap je waarom veel mensen ervoor kiezen om hier te verblijven. Het is namelijk in vergelijking met andere stranden rondom Krabi een wat kleiner en rustiger strand.. Hier zie je hele hoge kalkrotsen die je vast kent van de plaatjes. Wij waren dan ook helemaal om, en zijn hier 3 dagen achter elkaar heen geweest. Een goede afsluiting voor onze vakantie in Thailand, want midden in de nacht zouden we weer vertrekken naar Nederland

Dag 18

zaten wij terug in het vliegtuig naar huis, eerst 6 uur vliegen naar Dubai en daarna nog eens 6 naar Amsterdam. Wij hadden een overstap van een paar uur op Dubai, en besloten daarom om een lekkere douche te nemen. Voor 10 euro kan je lekker douchen en krijg je allemaal zeepjes en producten. Zo kan je fris en fruitig je reis vervolgen. Houd er ook rekening mee dat je niet met je ''normale'' bankpas kan betalen op het vliegveld van Dubai. Bij de McDonalds kan dit wel maar voor de rest vragen ze om Mastercard of Visa. Je kan wel pinnen maar dit is even zoeken. Je kan ook in Nederland alvast wat geld omwisselen.